Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies.
Wil je meer weten over deze cookies en hoe je de instellingen kan aanpassen - klik dan door naar ons cookiebeleid

Belgisch Instituut voor Animal Assisted Therapy

   

  Leerbedrijf
   Algemene informatie - Participerende observatie - Assisteren tijdens sessie - Meewerken in het leerbedrijf
   Eigen IAD project in een  leerbedrijf

Goede leerbedrijven zijn onmisbaar. Hier maken studenten kennis met de praktijk en leren ze hoe het werkveld functioneert.

Het merendeel van onze studenten droomt ervan ooit eens een boerderij te bezitten met een eigen dierenpark waarmee ze zelfstandig "therapie, activiteiten, begeleiding of coachen met assistentie van dieren" kunnen organiseren. In de praktijk zien we echter dat slechts 50% van onze studenten --via hun werk of thuissituatie-- al beschikt over een geschikte setting en een groepje dieren waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Voor de andere 50% heeft het BIAAT --tijdens hun opleiding-- aan het instituut een antwoord op de zoektocht naar een geschikte setting en geschikte dieren. Zij kunnen beroep doen op "leerbedrijven".
Het leerbedrijf bestaat uit 2 settings:
* Sectie 1 - docenten van het Opleidingscentrum en leden van het BIAAT bieden als professionals enkele IAD-projecten aan, waardoor studenten die zelf nog geen eigen IAD-project hebben, toch hun oefeningen en opdracht voor de opleiding kunnen maken door te assisteren tijdens deze sessies
* Sectie 2 - het BIAAT en het Opleidingscentrum werkt eveneens samen met diverse IAD-settings voor externe oefeningen en opdrachten

Hoe kan je leren via een leerbedrijf
* optie 1 - participerende observatie
* optie 2 - assisteren
* optie 3 - meewerken in een leerbedrijf
* optie 4 - zelf je eigen IAD project opzetten in onze setting

 

Participerende observatie
* Participerend observeren kan vanaf module 1 (postgraduaat of masterclass)
* De studenten participeren tijdens een sessie "Interventies met assistentie van dieren" geleid door docenten van het Opleidingscentrum
* De sessie verloopt volledig onder supervisie van een BIAAT lid
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie

Assisteren tijdens sessies
* Assisteren in IAD kan vanaf module 3
(postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
* De studenten kunnen actief assisteren en nemen een belangrijk deel van de sessie op zich
* De sessie verloopt onder supervisie van een BIAAT lid
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie
Meewerken in een leerbedrijf
* Meewerken in een leerbedrijf kan vanaf module 5 (postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
* De studenten --die geen eigen IAD project hebben-- gaan via het leerbedrijf de mogelijkheid krijgen om zelfstandig enkele sessies te geven in onze lokalen met onze materialen
* De student krijgt nu de supervisie over de groep en na afloop volgt er een intervisie
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie
Zelf je eigen IAD project opzetten in een leerbedrijf
* Zelf je eigen IAD project opzetten in een leerbedrijf kan vanaf module 7 (postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
* De studenten --die geen eigen IAD project hebben-- gaan via het leerbedrijf de mogelijkheid krijgen om zelfstandig een eigen IAD project op te zetten in onze lokalen met onze materialen
* Via het opzetten van IAD projecten steunen ze het Sociaal Fonds- dat wil zeggen dat ze via hun project andere medestudenten helpen met de uitbouw van projecten voor doelgroepen die er anders geen of minimale fondsen voor hebben door bv. het delen van materialen, middelen, door samen te werken etc.
* De student krijgt nu de supervisie over de groep, ze bepalen nu zelfstandig met welke doelgroep ze willen werken en welke inhoudelijke programma's ze willen aanbieden.. Na afloop volgt er een intervisie
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie

Met andere woorden het moet je niet tegenhouden dat je nog geen eigen IAD setting hebt of dat je nog niet in de sector werkt, of dat je nog geen dieren hebt of kan houden bij je thuis.
  Bij het BIAAT maken we samen IAD- projecten




Over BIAAT
Opleidingen
Virtueel kenniscentrum
Dienstverlening
Methodicotheek
Onderzoekscentrum
Partners
Practici

1_logoBIAATdef_final.jpg Belgisch Instituut Animal Assisted Therapy - Schoolstraat 11 - 9960 Assenede
Disclaimer - Cookies - Copyright

Deze website gebruikt cookies. Cookies verbeteren de gebruikservaring en helpen deze website beter te maken.
Door de site te blijven gebruiken gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Meer info - klik hier