Goede leerbedrijven zijn onmisbaar. Hier maken studenten kennis met de praktijk en leren ze hoe het werkveld functioneert.
Het merendeel van onze studenten droomt ervan ooit eens een
boerderij te bezitten met een eigen dierenpark waarmee ze zelfstandig
"therapie, activiteiten, begeleiding of coachen met assistentie van dieren" kunnen
organiseren. In de praktijk zien we echter dat slechts 50% van onze
studenten --via hun werk of thuissituatie-- al beschikt over een
geschikte setting en een groepje dieren waarmee ze direct aan de slag
kunnen.
Voor de andere 50% heeft het BIAAT --tijdens hun opleiding-- aan het
instituut een antwoord op de zoektocht naar een geschikte setting en
geschikte dieren. Zij kunnen beroep doen op "leerbedrijven".
Het leerbedrijf bestaat uit 2 settings:
*
Sectie 1 - docenten van het Opleidingscentrum en leden van het BIAAT bieden als professionals enkele
IAD-projecten aan, waardoor studenten die zelf nog geen eigen
IAD-project hebben, toch hun oefeningen en opdracht voor de opleiding
kunnen maken door te assisteren tijdens deze sessies
*
Sectie 2 - het BIAAT en het Opleidingscentrum werkt eveneens
samen met diverse IAD-settings voor externe oefeningen en opdrachten
Hoe kan je leren via een leerbedrijf
* optie 1 - participerende observatie
* optie 2 - assisteren
* optie 3 - meewerken in een leerbedrijf
* optie 4 - zelf je eigen IAD project opzetten in onze setting
|
Participerende observatie * Participerend observeren kan vanaf module 1 (postgraduaat of masterclass)
* De studenten participeren tijdens een sessie "Interventies met
assistentie van dieren" geleid door docenten van het Opleidingscentrum
* De sessie verloopt volledig onder supervisie van een BIAAT lid
*
Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief na
op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie
|
Assisteren tijdens sessies * Assisteren in IAD kan vanaf module 3 (postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
* De studenten kunnen actief assisteren en nemen een belangrijk deel van de sessie op zich
* De sessie verloopt onder supervisie van een BIAAT lid
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief
na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie |
Meewerken in een leerbedrijf * Meewerken in een leerbedrijf kan vanaf module 5 (postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
*
De studenten --die geen eigen IAD project hebben-- gaan via het
leerbedrijf de mogelijkheid krijgen om zelfstandig enkele sessies te
geven in onze lokalen met onze materialen
* De student krijgt nu de supervisie over de groep en na afloop volgt er een intervisie
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief
na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie |
Zelf je eigen IAD project opzetten in een leerbedrijf * Zelf je eigen IAD project opzetten in een leerbedrijf kan vanaf module 7 (postgraduaat) of afgestudeerd Masterclass
* De studenten --die geen eigen IAD project hebben-- gaan via het
leerbedrijf de mogelijkheid krijgen om zelfstandig een eigen IAD project op te zetten in onze lokalen met onze materialen
* Via het opzetten van IAD projecten steunen ze het Sociaal Fonds-
dat wil zeggen dat ze via hun project andere medestudenten helpen met
de uitbouw van projecten voor doelgroepen die er anders geen of
minimale fondsen voor hebben door bv. het delen van materialen,
middelen,
door samen te werken etc.
* De student krijgt nu de supervisie over de groep, ze bepalen nu
zelfstandig met welke doelgroep ze willen werken en welke inhoudelijke
programma's ze willen aanbieden.. Na afloop volgt er een intervisie
* Studenten schrijven na afloop een reflectieverslag en denken actief
na op aanvullingen en groeimogelijkheden voor de bijgewoonde sessie
Met
andere woorden het moet je niet tegenhouden dat je nog geen eigen IAD
setting hebt of dat je nog niet in de sector werkt, of dat je nog geen
dieren hebt of kan houden bij je thuis.
Bij het BIAAT maken we samen IAD- projecten
|