Belgisch Instituut voor Animal Assisted Therapy
   

Thari aan het woord....

  Thari

   "Orthopedagogisch werken met dieren, een werk
    voor specialisten"
Waarom ben ik begonnen aan een thesisprogramma bij het BIAAT?
Al van kindsbeen af ben ik gefascineerd door alles wat met dieren te maken heeft. Voor mij lijkt het dan ook logisch dat dieren een meerwaarde kunnen zijn tijdens het orthopedagogisch werken. Maar toen ik met mijn MSc. thesis van start wou gaan zat ik met de vraag "Hoe kan ik dieren concreet inzetten in de orthopedagogiek?"

In mijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag ben ik terecht gekomen bij het BIAAT. Voor mij is het nl. belangrijk om te zien hoe een dier een meerwaarde kan zijn tijdens een leerproces en in de aanloop op mijn MSc. Orthopedagogiek vind ik het heel belangrijk dat ik daar een gefundeerd antwoord op krijg, dus ben ik niet zo maar gaan werken in een setting waar men bijvoorbeeld kinderen met een beperking en dieren samenplaatst, maar heb ik ervoor gekozen om een thesisprogramma te combineren met mijn laatste jaar Orthopedagogiek (UGent). het thesisprogramma was hierbij een hele ondersteuning zowel in het kader van de wetenschappelijke studie die ik zelf uitvoerde als in het algemene kader van mijn thesis.

Hoe ervaar ik de kracht van dieren in mijn werkveld?
Tijdens mijn studie stootte ik vaak op mythes over "Interventies met Assistentie van Dieren", waarvan ik er vandaag 2 zou willen delen met jullie.

Een eerste mythe is dat het orthopedagogisch en therapeutische veld idem is. Dat is uiteraard niet, want dat zijn om te starten 2 verschillende opleidingen. Beide vertonen inderdaad wel raakvlakken, maar hebben toch een verschillende invalshoek en verschillende methodieken. Orthopedagogen bekijken volgens W. Ter Horst problematische opvoedingssituaties en trachten hier opnieuw beweging in te brengen en J. van der Ploeg stelt dat orthopedagogische interventies verschillen van therapeutische methodieken. Het is dus duidelijk dat "Leren met Assistentie van Dieren" (LAD) niet verkeerdelijk "Therapie met Assistentie van Dieren" (TAD) genoemd mag worden. LAD op zich is namelijk even waardevol als TAD. LAD is zelfs een ruimer werkveld dan TAD. Zo heeft niet iedereen therapie nodig maar iedereen kan wel baat hebben bij ondersteuning tijdens een groeiproces.

Een tweede mythe die ik kort zou willen bespreken is dat veel mensen geloven dat iedereen een LAD programma kan opstellen dat men dus geen diploma of vooropleiding nodig heeft om iemand te coachen of te begeleiden tijdens een leerproces. Volgens mijn visie en dit is eigenlijk de visie die ik tijdens mijn opleiding "Orthopedagogiek" aan de Universiteit Gent (UGent) meegekregen heb o.a. door orthopedagogen zoals Prof. Dr. E. Broekaert is het de eerste stap in het opstarten van eender welke behandeling --en zo ook binnen de traditionele orthopedagogiek-- dat men start van een grondige beeldvorming en diagnosestelling van iedere individuele cliŽnt. Zo kunnen de noden van de cliŽnt in kaart gebracht worden en specifieke doelen beschreven worden. Heeft een cliŽnt een leerdoel dan kan er een orthopedagogische methodiek vertaald worden naar een LAD programma, meer specifiek het orthopedagogisch begeleiden met assistentie van dieren. Heeft de cliŽnt eerder nood aan een therapeutische interventie dan dient er een therapeutisch proces opgestart te worden al dan niet met assistentie van dieren.

Heel belangrijk is dus dat je net zoals in het huidige zorglandschap je ook binnen IAD multidisciplinair blijft werken!

Terugkeren naar ervaringen van andere studenten? Klik hier


















Over BIAAT
Opleidingen
Virtueel kenniscentrum
Dienstverlening
Methodicotheek
Onderzoekscentrum
Partners
Practici

1_logoBIAATdef_final.jpg Belgisch Instituut Animal Assisted Therapy - Schoolstraat 11 - 9960 Assenede
Disclaimer - Cookies - Copyright


Deze website gebruikt cookies. Cookies verbeteren de gebruikservaring en helpen deze website beter te maken.
Door de site te blijven gebruiken gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Meer info - klik hier